Εθνική Πινακοθήκη, 04/04/2000 – 03/07/2000

Η Συνθήκη του Λονδίνου, που υπογράφτηκε στις 25 Απριλίου τού 1832 από τους αντιπροσώπους των Μεγάλων Δυνάμεων, όρισε ως Βασιλέα των Ελλήνων τον νεαρό Όθωνα, δευτερότοκο γιό του Λουδοβίκου Α΄ της Βαυαρίας, φανατικού φιλέλληνα και αρχαιόφιλου. Στο δικό του όραμα οφείλει τη νεοκλασική του φυσιογνωμία το Μόναχο.

Η εκλογή του Όθωνα και η οργανωτική επαγρύπνηση του Λουδοβίκου έμελλε να καθορίσουν την ιδεολογία και τη φυσιογνωμία της νέας Ελλάδας. Η αρχαιολατρία εξηγεί και την επιλογή της Αθήνας ως νέας πρωτεύουσας του Βασιλείου και προσδιορίζει τη νεοκλασική φυσιογνωμία της. Οι Βαυαροί αρχιτέκτονες που σχεδιάζουν τη νέα Αθήνα βρίσκουν εδώ το μέτρο, τον ρυθμό, τις αναλογίες που έλειπαν από τα βαριά νεοκλασικά κτήρια του Μονάχου. Τα λαμπρά πρότυπα που είχαν τώρα μπροστά στα μάτια τους, τους ενέπνεαν και τους καθοδηγούσαν. Η μέριμνα για τις αρχαιότητες, η οργάνωση των σπουδών, η ίδρυση του Πανεπιστημίου και του Σχολείου των Τεχνών, από τα πρώτα κιόλας χρόνια της Βασιλείας, αποκαλύπτουν ένα πρόγραμμα πνευματικής αναγέννησης της νέας Ελλάδας.

Η έκθεση «Αθήνα-Μόναχο» οργανώθηκε με τη φιλοδοξία να φωτίσει πολύπλευρα τη μακρά και πολυσήμαντη σχέση ανάμεσα στις δύο πόλεις. Η προοπτική του χρόνου και η νηφαλιότητα μας επιτρέπουν σήμερα να εκτιμήσουμε την συνεισφορά αυτού του γόνιμου διαλόγου στη διαμόρφωση της πνευματικής και καλλιτεχνικής φυσιογνωμίας της νέας Ελλάδας.

Το δεύτερο τμήμα της έκθεσης ήταν αφιερωμένο στους Έλληνες καλλιτέχνες της Σχολής του Μονάχου και στους Γερμανούς δασκάλους τους.

Η έκθεση «Αθήνα-Μόναχο» συνδιοργανώθηκε από την Εθνική Πινακοθήκη, το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο της Βαυαρίας, όπου παρουσιάστηκε μια διαφορετική εκδοχή της με τίτλο: «Η νέα Ελλάς-΄Ελληνες και Βαυαροί κατά την εποχή του Λουδοβίκου Α΄».

Επιμέλεια έκθεσης
Δρ. Μαριλένα Κασιμάτη 
Επιμελήτρια της ΕΠΜΑΣ

Χορηγός: ΟΜΙΛΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ