Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας, 11/12/2010 - 27/03/2011

Η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο-Αλεξάνδρου Σούτσου απέκτησε τα τελευταία 18 χρόνια περίπου 3.000 έργα που προέρχονται από κληροδοτήματα, δωρεές και αγορές. Σ’ αυτά περιλαμβάνονται οι μεγάλες δωρεές έργων των ζωγράφων Τέτση, Νικολάου, Μυταρά, Φασιανού, Δανιήλ, αλλά και μεμονωμένες δωρεές πολλών άλλων καλλιτεχνών. Επίσης περιλαμβάνονται αντιπροσωπευτικά έργα από τέσσερις μεγάλες δωρεές γλυπτικών έργων του Ιωάννη Αβραμίδη, της Φρόσως Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, της Μπέλλας Ραφτοπούλου και του Χρήστου Καπράλου.
Δύο μεγάλες εκθέσεις με διαφορετικά έργα και θέμα «Νέα Αποκτήματα» οργανώθηκαν στους χώρους της Εθνικής Πινακοθήκης, το 2006 και το 2007, καθώς και μια μικρή έκθεση στο Παράρτημα Ναυπλίου το 2007. Οι εκθέσεις αυτές παρουσίασαν την εξέλιξη της ελληνικής τέχνης από τον 19ο έως τον 20ο αιώνα και τις σύγχρονες δημιουργίες με έργα ζωγραφικής, εγκαταστάσεις, κατασκευές, γλυπτά και ανάγλυφα.
Στα πλαίσια της πολιτικής αποκέντρωσης και ενίσχυσης των τοπικών προσπαθειών παρουσίασης της ελληνικής τέχνης, η Εθνική Πινακοθήκη οργάνωσε εκθέσεις με Νέα Αποκτήματα στον Πύργο (2007), την Πάτρα (2008), τη Σίφνο (2009, 2010) και την Κρήτη (2010). Σε συνεργασία με την Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας, παρουσιάζει μία νέα, την 9η εκδοχή, των Νέων Αποκτημάτων της, με τίτλο Νέα Αποκτήματα της Εθνικής Πινακοθήκης, 1992-2010, Από τον 19ο στον 21ο αιώνα : Παραστατική Τέχνη. Στην έκθεση της Καρδίτσας παρουσιάζονται 65 έργα, παραστατικής τέχνης. Μέσα από την επιλογή των έργων και την δειγματοληπτική παρουσίαση της μεγάλης αυτής συλλογής επιχειρείται ένα αντιπροσωπευτικό πέρασμα, μέσα από βασικούς σταθμούς και σημαντικούς καλλιτέχνες, της εξέλιξης της ελληνικής τέχνης, από τον 19ο αιώνα, αλλά και διαφορετικές πτυχές της νεοελληνικής τέχνης του 20ου αιώνα, καθώς και της σύγχρονης δημιουργίας μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα.
Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται έργα του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα, μικρά κοσμήματα, αντιπροσωπευτικά δείγματα γραφής, των σημαντικότερων ζωγράφων, όπως των Νικόλαου Ξυδιά (1826-1909) Νικηφόρου Λύτρα (1832-1904), Νικόλαου Γύζη (1842-1901), Γεωργίου Ιακωβίδη (1853-1932), Παύλου Μαθιόπουλου (1876-1956), Απόστολου Γεραλή (1886-1983), Ουμβέρτου Αργυρού (1884-1963), Θάλειας Φλωρά-Καραβία (1871-1960), Περικλή Πανταζή (1849-1884), Σοφίας Λασκαρίδου (1882-1965), αλλά και των νεωτεριστών, προδρόμων της ελληνικής τέχνης του 20ου αιώνα, Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967), Δημήτρη Γαλάνη (1879-1966), Φώτη Κόντογλου (1895-1965), Γιώργου Μπουζιάνη (1885-1959), καθώς και καλλιτεχνών της γενιάς του 1930 και συνοδοιπόρων τους, όπως οι Γιώργος Γουναρόπουλος (1889-1977), Πολύκλειτος Ρέγκος (1903-1984), Γιώργος Βακαλό (1902-1991), Σπύρος Βασιλείου (1902-1985), Νίκος Νικολάου (1909-1986), Γιώργος Μαυροΐδης (1912-2003) και ο νεότερος της γενιάς Γιώργος Σικελιώτης (1917-1984). Πρόκειται κυρίως για Προσωπογραφίες, ελάχιστα Τοπία, Νεκρές Φύσεις, Συνθέσεις και Μορφές στη φύση.
Η δεύτερη ενότητα αποτελεί ένα μεγάλο τμήμα της έκθεσης με σημαντικά έργα και κορυφαίους ζωγράφους της μεταπολεμικής μας τέχνης. Στην ενότητα αυτή αναπτύσσονται διάφορες εκδοχές της παραστατικής ζωγραφικής, με μεγάλο εύρος στις αισθητικές και εννοιολογικές αναπτύξεις. Καλλιτέχνες των οποίων το έργο παρουσιάζεται σ’ αυτή την ενότητα είναι οι: Δανιήλ (Παναγόπουλος) (1924-2008), Σάββας Χαρατσίδης (1925-1994), Γιώργος Κουζούνης (1922-1998), Παναγιώτης Τέτσης (1925), Πάρις Πρέκας (1926-1999), Τόνια Νικολαΐδου (1927), Δημοσθένης Κοκκινίδης (1929), Νίκος Κεσσανλής (1930-2004), Αλέκος Φασιανός (1935), Δημήτρης Μυταράς (1934), Σαράντης Καραβούζης (1938), Δημοσθένης Σκουλάκης (1939), Χρόνης Μπότσογλου (1941), Νίκος Χουλιαράς (1940), Σταύρος Ιωάννου (1945-2009), Τάσος Χριστάκης (1947).
Στην τρίτη ενότητα παρουσιάζονται έργα νεότερων καλλιτεχνών, γεννημένων στις δεκαετίες του 1950 και 1960. Από τη νεότερη αυτή γενιά, αρκετοί και σημαντικοί καλλιτέχνες, με αξιόλογα έργα, καταθέτουν τις αισθητικές τους προτάσεις. Στην μεγάλη αυτή ενότητα συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Γιάννης Κόττης (1949), Μιχάλης Μανουσάκης (1953), Ξενής Σαχίνης (1954), Μάριος Σπηλιόπουλος (1957), Μανώλης Ζαχαριουδάκης (1958) Χρύσα Βέργη (1959), Καλλιόπη Ασαργιωτάκη (1959), Αννή Ζαβιτσάνου (1959), Μιχάλης Μαδένης (1960), Μαρία Παπαφίλη (1961), Μαριλίτσα Βλαχάκη (1961), Χρήστος Παλλατζάς (1962), Γιώργος Ρόρρης (1963), Ξενοφών Μπήτσικας (1963), Μαρία Φιλοπούλου (1964).
Την έκθεση συμπληρώνουν τρία σημαντικά γλυπτά, αξιόλογα δείγματα γραφής των δημιουργών τους, όπως το Νεράιδα, του 1960, και το Ικέτιδες, του 1955, της Φρόσως Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, (1911-1995) καθώς και το Μάρσα-Μάτρουχ, του 1971, του Χρήστου Καπράλου (1909-1993).

Επιμέλεια έκθεσης
Δρ. Λίνα Τσίκουτα
Επιμελήτρια ΕΠΜΑΣ