18.04.2012 Τάσσου Αλεβίζου και Λουκίας Μαγγιώρου «Η Καλλιέργεια του Καπνού»

Ένα έργο μνημειακών διαστάσεων στις συλλογές της Εθνκής Πινακοθήκης.


Φιλοτεχνημένο το 1960 για τις εγκαταστάσεις του εργοστασίου Εθνικού Οργανισμού Καπνού Δυτικής Θεσσαλονίκης, κατόπιν παραγγελίας της Εταιρείας Παπαστράτος, το μνημειακών διαστάσεων διακοσμητικό σύνολο, που φέρει την υπογραφή του γνωστού χαράκτη και ζωγράφου Τάσσου Αλεβίζου (1914-1985) και της συντρόφου του Λουκίας Μαγγιώρου (1914-2008), αποτελείται από πέντε επιμέρους συνθέσεις ύψους 2 μ. κι έχει συνολικό μήκος 12,40 μ. (μικτή τεχνική σε ύφασμα επικολλημένο σε ξύλο). Τη μνημειακή σύνθεση συμπληρώνει προπαρασκευαστική μακέτα διαστάσεων 0,59 x 3,80 μ.
Αντιπροσωπευτικό δείγμα του υψηλής ποιότητας έργου του Τάσσου, η συγκεκριμένη μνημειακή ζωγραφική σύνθεση μεταπλάθει όλα εκείνα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που προσδιορίζουν την ταυτότητα του χαρακτικού του έργου. Άνδρες και γυναίκες, που καταπιάνονται με τις εργασίες καλλιέργειας και επεξεργασίας του καπνού -σε όλα της τα στάδια και σε πολλαπλά επεισόδια-, απεικονίζονται δεσπόζοντες και καταλαμβάνουν ολόκληρη σχεδόν τη ζωγραφική επιφάνεια. Συγχρόνως, το τοπίο αποδίδεται υπαινικτικά, τον τόνο στην απόδοση των μορφών δίνουν τα δυνατά μαύρα περιγράμματα, ενώ η χρωματική κλίμακα παραμένει περιορισμένη σε τόνους γήινους και φαιούς, που εμπλουτίζονται, κατά κύριο λόγο, με ώχρες, γαλάζια, ανοιχτά γκρίζα και λευκά.
Ο γόνιμος τρόπος με τον οποίο η εμπειρία των καλλιτεχνικών πειραματισμών του Τάσσου με τη χαρακτική μεταγράφεται σε μια ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα διακοσμητική εργασία, συμβαδίζει εξάλλου με την παραγωγή, την ίδια εποχή –από τα τέλη της δεκαετίας του 1950 και καθόλη σχεδόν τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960–, αντίστοιχων απεικονίσεων και στα έγχρωμα τυπώματά του. Αναμφίβολα, το –προσδιορισμένο και πολιτικά- ενδιαφέρον του για τον κόσμο της αγροτικής εργασίας, η ιδιαίτερα ευαίσθητη κοινωνικά ματιά του ίδιου και της συντρόφου του, επηρεάζουν το ύφος της απόδοσης των σκληρά εργαζόμενων ανθρώπων, που ανάγονται κατά κάποιο τρόπο σε σύμβολα της απαιτητικής, κοπιαστικής, χειρωνακτικής προσπάθειας. Σταθερά ασφαλώς παρούσα η βάση της ουσιαστικής γνωριμίας και των δύο με τα διδάγματα της βυζαντινής τέχνης, τα μοτίβα της αγγειογραφίας και της γλυπτικής της αρχαιότητας.

Η ζωγραφική ζωφόρος μνημειακών διαστάσεων των καλλιτεχνών Τάσσου Αλεβίζου και Λουκίας Μαγγιώρου εντοπίστηκε στο παλαιό κρατικό καπνεργοστάσιο της Θεσσαλονίκης, μεταφέρθηκε στην Αθήνα και δωρήθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη με πρωτοβουλία του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Κώστα Σκανδαλίδη.