Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Assumenda perspiciatis accusantium, natus amet explicabo labore fugiat, provident facere! Quod possimus ea, unde voluptatum sapiente nemo distinctio vitae reiciendis culpa quas!

Πίσω στη κατηγορία
ΦΩΤΟΣΚΙΑΣΗ
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Aliquid ullam non similique excepturi error rem alias magnam reprehenderit! Id consequatur possimus, rem facere repellat modi nobis facilis molestiae numquam incidunt!
Νικόλαος Κουνελάκης, <i>Η οικογένεια του καλλιτέχνη</i>, π. 1864 - 1865
Νικόλαος Κουνελάκης, Η οικογένεια του καλλιτέχνη, π. 1864 - 1865
Στο συγκεκριμένο έργο το φως έρχεται από αριστερά και φωτίζει κυρίως:
Α Τη νεαρή Ζωή Καμπάνη, σύζυγο του καλλιτέχνη
Β Την πεθερά του ζωγράφου Ευφημία Καμπάνη
Γ Τον ίδιο τον καλλιτέχνη
Ο ζωγράφος χρησιμοποιεί τον σκιοφωτισμό για να:
Α Δώσει ένταση στο έργο του
Β Τονίσει την εκφραστικότητα των προσώπων
Γ Δημιουργήσει δραματική ατμόσφαιρα

Πράγματι ο Κουνελάκης έχει χρησιμοποιήσει εναλλαγές φωτός και σκιάς στο έργο του για να εκφράσει τα συναισθήματα των μοντέλων του. Ο ίδιος ο ζωγράφος, έχει βλέμμα έντονο, παρατηρητικό και ανήσυχο καθώς ο ίδιος ποζάρει και ζωγραφίζει ταυτόχρονα. Το βλέμμα των γυναικών από την άλλη, που απλώς ποζάρουν, είναι στοχαστικό και χαλαρό.

Προσέξτε πώς ο ζωγράφος χρησιμοποιεί ιδιαίτερα ανοιχτό χρώμα για το πλάσιμο του προσώπου της νεαρής Ζωής Καμπάνη και την εντύπωση που δημιουργεί η χρήση του χρώματος αυτού σε σχέση με τις εναλλαγές φωτός – σκιάς στα υπόλοιπα πρόσωπα και αντικείμενα του έργου. Η νεαρή γυναίκα, σύζυγος του καλλιτέχνη, χλωμή και καταβεβλημένη, είναι βαριά άρρωστη από φυματίωση και έμελλε να πεθάνει σε λίγο.

Γεώργιος Ιακωβίδης, <i>Παιδική συναυλία</i>, <b>1900</b>
Γεώργιος Ιακωβίδης, Παιδική συναυλία, 1900
Το φως στο έργο έρχεται από:
Α Την ανοιχτή πόρτα του δωματίου
Β Τα δύο παράθυρα, ένα στα αριστερά και ένα στο κέντρο
Γ Το παράθυρο στο κέντρο
Εξαιτίας του άπλετου φωτός που έρχεται από δύο πηγές:
Α Οι όγκοι των παιδιών είναι σκοτεινοί και βαρείς αλλά τα περιγράμματά τους φωτίζονται έντονα.
Β Διαλύονται όλες οι λεπτομέρειες των μορφών
Γ Δημιουργείται μία ακαθόριστη σκηνή
Το παιχνίδι του Ιακωβίδη με τον σκιοφωτισμό φαίνεται κυρίως από:
Α Την απεικόνιση του δωματίου όπου συμβαίνει αυτή η παράξενη παιδική συναυλία
Β Από την έκφραση της μητέρας και του μωρού
Γ Τους όγκους των παιδιών, το πουκάμισο του πρώτου αγοριού που γίνεται διάφανο και το πρόσωπο του μεγάλου κοριτσιού που έχει λιώσει στο φως.
Το έργο αυτό του Γεώργιου Ιακωβίδη είναι ένα από τα πιο τολμηρά από άποψη τεχνικής και φωτισμού. Πρωταγωνιστές είναι το φως και το χρώμα. Το φως έρχεται αντίθετα και κάνει τους όγκους των παιδιών σκοτεινούς και βαρείς αλλά τα περιγράμματα φωτίζονται έντονα. Έτσι, το πουκάμισο του πρώτου αγοριού γίνεται διάφανο. Το πρόσωπο του μεγάλου κοριτσιού έχει λιώσει στο φως.
Συμεών Σαββίδης, <i>Στον Κινέζικο πύργο του Μονάχου</i>, <b>1915</b>
Συμεών Σαββίδης, Στον Κινέζικο πύργο του Μονάχου, 1915
Στο έργο αυτό παρατήρησε τη φωτεινή πηγή. Τί επίδραση έχει στην απεικονιζόμενη σκηνή;
Α Δείχνει τη χαρούμενη ατμόσφαιρα που επικρατεί στον κινέζικο πύργο του πάρκου του Μονάχου.
Β Αισθανόμαστε το φως που πέφτει πάνω στα λευκά και τα πολύχρωμα φορέματα και τα ζωντανεύει. Λιμνούλες φωτός πέφτουν και πάνω στη χλόη δημιουργώντας αντίθεση με τα κομμάτια που βρίσκονται στη σκιά
Γ Με το φως η σύνθεση αποκτά έντονη δραματικότητα.
Πώς αποδίδεται το φως και πώς η σκιά στο έργο;
Α Το φως αποδίδεται με καθερό λευκό και η σκιά με γκρίζο
Β Το φως αποδίδεται με το κιτρινωπό χρώμα του ήλιου και η σκιά κυρίως με γκρίζα και πρασινωπά χρώματα
Γ Το φως αποδίδεται με θερμά χρώματα και η σκιά με ψυχρά
Ο Συμεών Σαββίδης έκανε έρευνες και μελέτησε τη φυσιολογία του φωτός, την ανάλυσή του στα χρώματα του φάσματος και τη συνάρτηση φωτός – χρώματος μέσα στη φύση ανάλογα με τις μεταβολές της ατμόσφαιρας. Σε αυτό το έργο, τα λευκά αποδίδονται με συμπληρωματικούς τόνους από γαλάζια και ώχρες ενώ μόνο όπου πέφτει ο ήλιος το λευκό είναι πράγματι ανόθευτο. Το φως αποδίδεται με θερμά χρώματα ενώ η σκιά με ψυχρά
Close

Καλύτερη εμπειρία παιχνιδιού σε desktop, laptop και κινητές συσκευές 7" και μεγαλύτερες.

PCs


Οι εκπαιδευτικές εφαρμογές υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Επιχειρισιακό Πρόγραμμα "Κοινωνία της Πληροφορίες" (2007) και διανεμήθηκαν σε μορφή DVD-ROM με τίτλο "Εθνική Πινακοθήκη- Ανακάλυψε τις συλλογές".


Ιδέα - Κείμενα - Αφηγήσεις
Μαρίνα Λαμπρακη - Πλάκα
Διευθύντρια Εθνικής Πινακοθήκης

Επιμέλεια
Μαρία Κατσανάκη, Ιστορικός Τέχνης
Επιμελήτρια Εθνικής Πινακοθήκης

Προσαρμογή κειμένων - Εκπαιδευτικά παιχνίδια
Μαρίνα Παπασωτηρίου, Αρχαιολόγος- Μουσειολόγος
Επιμελήτρια Εθνικής Πινακοθήκης

Ξεναγοί
Φοίβη Κωνσταντινίδη
Θωμάς - Ραφαήλ Παλλαντζάς

Σχεδίαση και υλοποίηση web έκδοσης
Steficon

Σύμβολου Ψηφιακού Σχεδιασμού
PostScriptum

© 2015 Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλέξανδρου Σούτζου - Ίδρυμα Ευριπίδη Κοτλίδη
credits
Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης