National gallery
Ο φωτοτροπικός κυβισμός του Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Στις αρχές της δεκαετίας του ’20 ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας, σε νεαρή ακόμη ηλικία, βρίσκεται στο Παρίσι. Ο ευρωπαϊκός Μοντερνισμός είχε ήδη ολοκληρώσει τις αλλεπάλληλες επαναστάσεις του με μια σειρά από κινήματα που άνοιξαν ποικίλες κατευθύνσεις. Είναι μια περίοδος συγκρητισμού
και ανοχής. Η μεταπολεμική αισιοδοξία, η πνευματική ανεξιθρησκία, η σφύζουσα καλλιτεχνική ατμόσφαιρα του Παρισιού ορίζουν το κλίμα που διαμόρφωσε τον νεαρό Χατζηκυριάκο-Γκίκα. Ο Παρθένης, ως δάσκαλός του, τον είχε προετοιμάσει με την «δι’ ευθειών γεωμετρική και μεθοδική διδασκαλία του» να κατανοήσει αβίαστα τον Κυβισμό και τη γεωμετρική Αφαίρεση. Άλλωστε, ο στοχαστικός και μορφωμένος ζωγράφος δεν θα
αργήσει να αναγνωρίσει τις ίδιες αρχές και στη βυζαντινή τέχνη. «Στο κέντρο αυτό της τέχνης που ήταν τότε το Παρίσι», ομολογεί, «πήγα αυθόρμητα προς την πιο αυστηρή τέχνη, τον Κυβισμό, ή μάλλον τη δεύτερη εποχή του, τον συνθετικό Κυβισμό».

Ο αναλυτικός Κυβισμός αναζητούσε την αναγωγή του ορατού σε εννοιακά σχήματα, ενώ ο συνθετικός Κυβισμός επέστρεφε στην πηγή του, στις αισθήσεις, σε μια νέα γνωριμία με τα πράγματα, που οδήγησε τελικά στο κολλάζ. Ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας θα πραγματοποιήσει για λογαριασμό
του και τις δύο αυτές μυητικές πορείες, αλλά εκ του φυσικού, με φως, χρώμα και γλώσσα ελληνική.