H θλιβερή υπόθεση της κλοπής των τριών έργων τέχνης από το μουσείο μας, έχει δώσει την αφορμή να διατυπωθούν ποικίλα σχόλια για τα μέτρα ασφαλείας και την επαρκή φύλαξη του κτηρίου και των έργων τέχνης. Για την αποκατάσταση της αλήθειας σας γνωρίζω ότι η Εθνική Πινακοθήκη διαθέτει σύγχρονα συστήματα ασφαλείας που εξυπηρετούνται και συντηρούνται από μια από τις πιο φερέγγυες ιδιωτικές εταιρείες. Τα συστήματα αυτά περιλαμβάνουν κάμερες παρακολούθησης των εξωτερικών και εσωτερικών χώρων, συναγερμούς καθώς και πυρανίχνευση. Το σύστημα ελέγχεται συγκεντρωτικά από ένα συγκεκριμένο χώρο όπου ευρύσκονται όλες οι μονάδες του συναγερμού και οι οθόνες παρακολούθησης του κλειστού κυκλώματοςτηλεόρασης,
Ο φύλακας που βρισκόταν σε υπηρεσία τη συγκεκριμένη νύχτα της 8ης προς 9η Ιανουαρίου ενήργησε με αίσθημα ευθύνης και με απόλυτη επαγγελματικότητα και βρισκόταν σε συνεχή επικοινωνία με το κέντρο λήψης σημάτων της εταιρείας με την οποία συνεργαζόμαστε. Σε κάθε ενεργοποίηση συναγερμού ο φύλακας έκανε αυτοψία στους εσωτερικούς χώρους χωρίς να διαπιστώσει κάτι το ύποπτο.
Το πρωί της 9ης Ιανουαρίου στις 4:30 περίπου, όταν χτύπησε ο συναγερμός, ο φύλακας ανέβηκε στο σημείο όπου είχε δοθεί το σήμα του συναγερμού και βρέθηκε αντιμέτωπος με τον διαρρήκτη, που ήταν οπλισμένος με φαλτσέτα, η οποία μάλιστα του έπεσε κατά την προσπάθεια της διαφυγής του. Ο φύλακας τον καταδίωξε αλλά δεν μπόρεσε να τον ακινητοποιήσει και αμέσως ειδοποίησε την εταιρεία λήψης σημάτων, οπότε και κατέφθασε σε ελάχιστο χρόνο η αστυνομία.
Θεωρούμε ότι ο φύλακας εκτέλεσε το καθήκον του στο ακέραιο με κίνδυνο της ζωής του. Δυστυχώς η Εθνική Πινακοθήκη διαθέτει μόνο δύο νυχτοφύλακες οι οποίοι εναλλάσσονται στις βάρδιες.
Το κτήριο της ΕΠΜΑΣ, αντιπροσωπευτικό δείγμα του διεθνούς ρυθμού της σχολής ΒΑUHAUS, διαθέτει πολλά ανοίγματα. Για να ενισχύσουμε την ασφάλεια του κτηρίου έχουμε κλείσει τα περισσότερα ανοίγματα προσπαθώντας να μην προσβάλλουμε τον αυθεντικό του χαρακτήρα, δεδομένου ότι έχει κηρυχθεί διατηρητέο μνημείο, της νεώτερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
Η συγκεκριμένη μπαλκονόπορτα ήταν κλειδωμένη και διέθετε παγίδα συναγερμού την οποία απενεργοποίησαν οι δράστες ή ο δράστης. Μέσα από τα τζάμια τα οποία ήταν καλυμμένα με περσίδες, υπήρχαν ξύλινα τοιχία.
Ο διαρρήκτης, αφού διέρρηξε την κλειδαριά και διείσδυσε στο στενό διάδρομο μεταξύ της πόρτας και του ξύλινου τοίχου έκαψε «καλλώδια» συναγερμού και αναζήτησε πρόσφορο σημείο για να εισέλθει στον εκθεσιακό χώρο. Μόλις εισήλθε ενεργοποιήθηκε ο συναγερμός ανίχνευσης «κίνησης» και ακολούθησαν όσα περιέγραψα παραπάνω.
Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι σε κάθε συνεργασία με μουσεία, του εξωτερικού είχε προηγηθεί από την υπηρεσία ασφαλείας του ξένου μουσείου ενδελεχής έλεγχος της ασφάλειας των χώρων και πάντοτε ενεκρίνετο η επάρκειά του.
Επειδή έγιναν διάφορα σχόλια που θίγουν το προσωπικό, επιστημονικό, διοικητικό, φυλακτικό και συντήρησης του μουσείου μας, θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι πρόκειται για υπαλλήλους με υψηλά προσόντα και μεγάλη εμπειρία, που εργάζονται με αίσθημα ευθύνης, αφοσίωσης και ενθουσιασμό. Η απόδοση αυτού του υψηλού έργου έχει πανελλήνια και διεθνή αναγνώριση. Απόδειξη η εμπιστοσύνη των επισκεπτών του μουσείου μας που έχει ξεπεράσει τα 6 εκατομμύρια τα τελευταία χρόνια αλλά και το κύρος που χαίρει η Εθνική Πινακοθήκη στο εξωτερικό.