Από 03.02.1992 έως 05.04.1992

Εθνική Πινακοθήκη - Κεντρικό Κτήριο

Η έκθεση περιελάμβανε έργα αντιπροσωπευτικά της επί 60 χρόνια αδιάκοπης δραστηριότητας του καλλιτέχνη, που ξεκινάει από τα νεανικά του χρόνια στο Παρίσι, συνεχίζεται με έργα που φιλοτέχνησε στα χρόνια του Πολέμου και της Κατοχής στην Αθήνα, στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και τέλος, επί μια 30ετία στην Ελλάδα, όπου επέστρεψε σαν καθηγητής και εν συνεχεία διευθυντής της Σχολής Καλών Τεχνών.
Ο Γιάννης Παππάς, μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και αντεπιστέλλον μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας, είναι ίσως περισσότερο γνωστός για τα έργα που κοσμούν δημόσιους χώρους, όπως είναι οι ανδριάντες του Ελευθερίου Βενιζέλου στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας και στο προαύλιο της Βουλής, του Κοραή στη Χίο, του βαρόνου Τοσίτσα στο Μέτσοβο, του Παπαναστασίου στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το μνημείο της Εμπορικής Ναυτιλίας στη Σύρο και πολλά άλλα. Συγκέντρωνε λοιπόν πρόσθετο ενδιαφέρον η έκθεση της Πινακοθήκης, αφού τα περισσότερα έργα που περιελάμβανε εκτίθεντο για πρώτη φορά στο ευρύτερο κοινό.
Πέρα από την καλλιτεχνική τους αξία, εκείνο που χαρακτηρίζει τα έργα του Γιάννη Παππά είναι η διαχρονικότητά τους. Κατά την εξέλιξη της σύγχρονης τέχνης και σε πείσμα των διαφόρων τάσεων και ρευμάτων, ο καλλιτέχνης παραμένει σταθερός σε μια αναζήτηση μέσα από τα προσωπικά του βιώματα και το περιβάλλον, με το οποίο φρόντιζε πάντα να διατηρεί άμεση επαφή. Έτσι, έργα του, μισού και πλέον αιώνα όχι μόνο δεν έχουν αδυνατίσει, αλλά αντίθετα έχουν ενισχυθεί από τον χρόνο.
Στην 60ετή πορεία του, ο Γιάννης Παππάς λειτουργεί πιστά σαν δέκτης των καταστάσεων τις οποίες απεικονίζει. Στα έργα της νεανικής του εποχής, είναι έντονα αποτυπωμένη η αίσθηση και το κλίμα του Παρισιού των χρόνων του Μεσοπολέμου. Στα έργα που φιλοτέχνησε αργότερα, ο καλλιτέχνης είναι επηρεασμένος από την 15ετή διαμονή του στην Αίγυπτο, ενώ τα έργα που εμπνεύσθηκε στην πατρίδα του αποτελούν αδιαμφισβήτητα δείγματα γνήσιας ελληνικής γλυπτικής.
Στην Πινακοθήκη εκτέθηκαν έργα σε γύψο, κερί, ξύλο, ορείχαλκο και μάρμαρο. Σε μια καινοτόμο προσπάθεια παρουσιάσεως της διαδικασίας φιλοτεχνήσεως ενός γλυπτού, εκτέθηκαν και έργα σε διάφορες φάσεις της κατασκευής, όπως μακέτες ανδριάντων και σχέδια που αποτελούν τμήμα της μελέτης του έργου. Στο πατάρι της έκθεσης δημιουργήθηκε η ατμόσφαιρα του εργαστηρίου, ώστε ο επισκέπτης να έρθει ακόμη πιο κοντά στον καλλιτέχνη.
Τη μελέτη παρουσίασης του έργου του Γιάννη Παππά, καθώς και την οργάνωση του εκθεσιακού χώρου, ανέλαβαν οι συνεργάτες του Παντελής Νικολακόπουλος, αρχιτέκτων, και Λίλη Πεζανού, αρχιτέκτων-σκηνογράφος.

Επιμέλεια έκθεσης
Όλγα Μεντζαφού
Επιμελήτρια της ΕΠΜΑΣ

1

2