Περιοδικες Εκθεσεις
Φώτα και σκιές. Πανόραμα ελληνικής χαρακτικής
Εθνική Πινακοθήκη 100 χρόνια. Τέσσερις αιώνες ελληνικής ζωγραφικής
Η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συμπλήρωσε το 2000 εκατό χρόνια ζωής. Η ιστορική αυτή επέτειος, που συνέπεσε με τον εορτασμό της χιλιετηρίδας, σηματοδοτήθηκε με τα λαμπρά εγκαίνια των μονίμων συλλογών στις αίθουσες που εγκαινιάστηκαν με τη γενναιόδωρη χορηγία του Ιδρύματος «Σταύρος Σ. Νιάρχος»....
Αθήνα - Μόναχο. Τέχνη και πολιτισμός στη νέα Ελλάδα
Η Συνθήκη του Λονδίνου, που υπογράφτηκε στις 25 Απριλίου τού 1832 από τους αντιπροσώπους των Μεγάλων Δυνάμεων, όρισε ως Βασιλέα των Ελλήνων τον νεαρό Όθωνα, δευτερότοκο γιό του Λουδοβίκου Α΄ της Βαυαρίας, φανατικού φιλέλληνα και αρχαιόφιλου. Στο δικό του όραμα οφείλει τη νεοκλασική του φυσιογνωμία το Μόναχο....
El Greco. Ταυτότητα και μεταμόρφωση
Η έκθεση «El Greco,Ταυτότητα και Μεταμόρφωση» ήταν η μεγαλύτερη απ’ όσες αφιερώθηκαν ως τώρα στον καλλιτέχνη και αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της παγκόσμιας καλλιτεχνικής σκηνής το 1999-2000. Ύστερα από τον θρίαμβο που γνώρισε στη Μαδρίτη, στο Μουσείο Thyssen Bornemisza, και στη Ρώμη, στο Palazzo delle Esposizioni, σημειώνοντας ρεκόρ επισκεπτών, έφτασε στην Αθήνα για να υποδεχτεί ...
Βλάσης Κανιάρης. Αναδρομική
Πρωτότυπο, συναρπαστικό και πολλαπλά σημαίνον, το έργο του Βλάσση Κανιάρη έχει πλουτίσει την ιστορία της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας μ’ ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο, που φέρει την ατομική του σφραγίδα....
Π. Τέτσης. Ζωγραφική
Ο Παναγιώτης Τέτσης παραμένει ένας από τους τελευταίους οπαδούς της ζωγραφικής του βλέμματος. Ένα βλέμμα θρεμμένο από μια μακριά ζωγραφική παράδοση, που ξεκινά από τους μεγάλους Βενετούς του 16ου αιώνα, τον Τιτσιάνο και τον Βερονέζε, περνάει από τον Γκρέκο, τον Ρούμπενς, τον Σαρντέν και τον Ντελακρουά και εκβάλλει στον Ματίς, τον Βουγιάρ, τον Μπονάρ, ακόμη και στον Ρόθκο. Οι ζωγράφοι που ενοικού...
Θησαυροί της νεοελληνικής τέχνης. Η συλλογή Γιάννη Περδίου
Μια ιδιωτική συλλογή παρουσιάζει πάντοτε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όχι απαραίτητα ως εικόνα της ιστορίας της τέχνης, αλλά ως συμβολική παράσταση μιας ατομικής καλαισθησίας, που αντανακλά έμμεσα και το κλίμα της εποχής. Απ’ αυτή την άποψη μια συλλογή συνιστά ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο της θεωρίας της υποδοχής. Οι "Άγνωστοι θησαυροί της νεοελληνικής τέχνης" που παρουσιάστηκαν στην Εθνική Πινακοθήκη αποτελ...
Σύγχρονη Τέχνη από το Ισραήλ. Τρεις Γενιές
Στην Εθνική Πινακοθήκη μεταφέρθηκε η έκθεση των 14 καλλιτεχνών που είχαν εκπροσωπήσει την Ελλάδα και είχαν εκτεθεί στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Τελ-Αβίβ. Η έκθεση παρουσιάστηκε παράλληλα με την αντίστοιχη ανταποδοτική έκθεση: «Σύγχρονη τέχνη από το Ισραήλ - Τρεις γενιές»....
Ακριθάκης. Αναδρομική 1963-1994
Χορηγός: Ζαχαρίας Γ. Πορταλάκης - ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑΚΗ Α.Ε....
Ελληνική τοπιογραφία 19ος - 20ός αιώνας
Από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης και του Ιδρύματος Ευριπίδη Κουτλίδη...
Zeffirelli. Σκηνογραφίες - Κοστούμια
Ο Τζεφιρέλι είναι αναμφίβολα είναι από τους πιο γνωστούς και δημοφιλείς σκηνοθέτες σ’ ολόκληρο τον κόσμο. Η πολύτροπη δημιουργική φύση του Φράνκο Τζεφιρέλι έλκει την καταγωγή της από το ιδανικό του οικουμενικού ανθρώπου της Αναγέννησης. Σκηνοθέτης και σκηνογράφος, ο Ιταλός δημιουργός υπηρέτησε ισότιμα όλες τις τέχνες του θεάματος: το θέατρο, την όπερα, τον κινηματογράφο....
Βιβλιοθήκες. Από την Αρχαιότητα έως την Αναγέννηση και σημαντικές ουμανιστικές και μοναστηριακές βιβλιοθήκες
Η έκθεση «Βιβλιοθήκες - Η κιβωτός μνήμης», που οργανώθηκε από τον αρχιτέκτονα Κωνσταντίνο Στάικο, μεγάλο βιβλιόφιλο και συλλέκτη, παρουσίασε στην Εθνική Πινακοθήκη τις μεγαλύτερες ουμανιστικές βιβλιοθήκες του κόσμου, μέσα από πολύτιμα κειμήλια των θησαυρών τους: καλλιγραφημένοι κώδικες, παλαίτυπα και σπάνια βιβλία συγκεντρώθηκαν για πρώτη φορά σ’ αυτή τη μοναδική έκθεση....
Θεόδωρος Στάμος 1922-1997. Αναδρομική
Ο Θεόδωρος Στάμος, γιος πολυμελούς οικογένειας μεταναστών από τη Λευκάδα, γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη. Σε ηλικία είκοσι ενός ετών, είναι όχι μόνο ώριμος καλλιτέχνης με προσωπική γλώσσα, αλλά έχει εξασφαλίσει και την έγκυρη εισαγωγή του στην καλλιτεχνική ζωή της Νέας Υόρκης, με την πρώτη έκθεση στην ιστορική γκαλερί της Μπέτυ Πάρσονς. Ο Στάμος ανήκει στη Σχολή του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμ...
Ιωάννης Αβραμίδης. Ένας κλασικός της σύγχρονης γλυπτικής
Ο Ιωάννης Αβραμίδης έχει επιβληθεί, εδώ και πολλές δεκαετίες, στον διεθνή χώρο της μοντέρνας γλυπτικής. Έλληνας της διασποράς από το Βατούμ, σπούδασε και εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Βιέννη. Η φήμη του ξεπέρασε γρήγορα τα σύνορα της Αυστρίας, για να απλωθεί κυρίως στην υπόλοιπη Ευρώπη, που τον τίμησε με εκθέσεις, συμμετοχές σε διεθνείς οργανώσεις και διακρίσεις....
Η Ελλάδα στο Ισραήλ. Σύγχρονη Ελληνική τέχνη - Τρεις γενιές
Στην Εθνική Πινακοθήκη μεταφέρθηκε η έκθεση των 14 καλλιτεχνών που είχαν εκπροσωπήσει την Ελλάδα και είχαν εκτεθεί στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Τελ-Αβίβ. Η έκθεση παρουσιάστηκε παράλληλα με την αντίστοιχη ανταποδοτική έκθεση: «Σύγχρονη τέχνη από το Ισραήλ - Τρεις γενιές»....
Ο Τρωικός Πόλεμος. Γλυπτά του Anthony Caro
Vladimir Velickovic
Η έκθεση του Vladimir Velickovic στην Εθνική Πινακοθήκη αποτελεί την αναγνώριση και δικαίωση μιας εικαστικής επιλογής, για την Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 1997.Πρόκειται για έναν από τους κορυφαίους σύγχρονους καλλιτέχνες της Ευρώπης, γιουγκοσλαβικής καταγωγής. Γεννήθηκε το 1935 στο Βελιγράδι και από το 1966 ζει και εργάζεται στο Παρίσι.Το έργο του συντάσσεται με τη μοίρα του ...
Η Ελληνική Επανάσταση. Ο Ντελακρουά και οι Γάλλοι ζωγράφοι 1815-1848
Η έκθεση «Η Ελληνική Επανάσταση, ο Ντελακρουά και οι Γάλλοι ζωγράφοι», καρπός επιστημονικής συνεργασίας ανάμεσα στην Εθνική Πινακοθήκη και στην Ένωση Εθνικών Μουσείων της Γαλλίας, παρουσιάσθηκε πρώτα στο Μουσείο Καλών Τεχνών του Μπορντώ, για να μεταφερθεί αργότερα στο Μουσείο Ντελακρουά στο Παρίσι....
Περικλής Πανταζής (1849 -1884). Ένας Έλληνας ζωγράφος στο Βέλγιο
Η τέχνη στο τέλος του 20ού αιώνα. Επιλογές από το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney
«Έκρηξη του πεδίου» της καλλιτεχνικής δημιουργίας είναι η έκφραση-κλειδί για να κατανοήσουμε την τέχνη των τελευταίων δεκαετιών του αιώνα μας. Πολυμορφία και συνύπαρξη πολλών, συχνά ετερόκλητων, ρευμάτων συνδυάζεται μ’ ένα άλλο κυρίαρχο χαρακτηριστικό: την κατάργηση των παραδοσιακών ορίων που χώριζαν την τέχνη από τη ζωή. Αντίθετα από την καθαρότητα και την αυτονομία της μοντέρνας τέχνης, η μετα...
Ρωσική Πρωτοπορία (1910-1930). Η συλλογή Γ. Κωστάκη
H ρωσική πρωτοπορία αναπτύσσεται μέσα στο ιστορικό πλαίσιο και το ιδεολογικό κλίμα που προετοίμασαν τη Ρωσική Επανάσταση....
Ο Γκρέκο στην Ιταλία και η Ιταλική τέχνη
Όταν ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος εγκαταλείπει τον βενετοκρατούμενο Χάνδακα της Κρήτης, την γενέθλια πόλη του, πιθανότατα το 1567, για να μεταβεί στη Βενετία είναι ήδη ώριμος στην ηλικία -εικοσιέξι ετών- και αναγνωρισμένος ζωγράφος της βυζαντινής παράδοσης....
Γιάννης Σπυρόπουλος. Ο κλασσικός της αφαίρεσης
Δημήτρης Μυταράς
Οι πύλες του μυστηρίου. Θησαυροί της ορθοδοξίας από την Αγία Ρωσία και την Ελλάδα
Το «Μέγα Χρονικόν» του 11ου αιώνα διασώζει το θάμβος των απεσταλμένων του πρίγκιπα Βλαδιμήρου του Κιέβου, όταν βρέθηκαν στην Αγία Σοφία το 988. Ο πρίγκιπας έμελλε να ασπασθεί τον Χριστιανισμό, θέτοντας έτσι τις βάσεις της δημιουργίας της Αγίας Ρωσίας με συνεκτικό κρίκο την ορθόδοξη πίστη....
Το παιδί στη νεοελληνική τέχνη 19ος - 20ός αιώνας
Η έκθεση «Το παιδί στη νεοελληνική τέχνη 19ος-20ός αιώνας» μας πρότεινε ένα συναρπαστικό ταξίδι όχι μόνο στον κόσμο του παιδιού αλλά και στα άδυτα της ελληνικής εστίας και της ελληνικής κοινωνίας. Μέσα από ένα θέμα ιδιαίτερα αγαπητό, η έκθεση παρακολούθησε παράλληλα την εξέλιξη της νεότερης ελληνικής τέχνης και τις μεταμορφώσεις της κοινωνίας....
Εικόνες της Κρητικής τέχνης. Από τον Χάνδακα ως την Μόσχα και την Αγία Πετρούπολη
>Ανάμεσα σε δυο μελανούς σταθμούς της ιστορίας μας, την Άλωση της Πόλης το 1453 και την Άλωση του Χάνδακα το 1669, η Κρήτη, ακμαία επαρχία της Βενετίας, μεταβάλλεται σε όαση πολιτισμού. Το πνεύμα της Αναγέννησης, που ζωογονεί ολόκληρη την πνευματική ζωή, εμψυχώνει και τις κρητικές εικόνες της μεταβυζαντινής παράδοσης....
Συλλογή Τράπεζας της Ελλάδος. Ελληνική Ζωγραφική και Χαρακτική
Η νεοελληνική τέχνη έχει να επιδείξει μεγάλους καλλιτέχνες, που εμπνεύστηκαν από την ελληνική ζωή και φύση και απέδωσαν δημιουργικά την ιδιαιτερότητα της διαύγειας του φωτός και τη διαφάνεια της θάλασσας που περιβάλλει τον ελληνικό χώρο....
Η Παλαιά Διαθήκη στην ευρωπαϊκή τέχνη (1500-1930)
Η Παλαιά Διαθήκη υπήρξε ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για πολλούς Ευρωπαίους καλλιτέχνες. Η επιλογή ορισμένων θεμάτων και οι συμβολικές προεκτάσεις τους καθρεφτίζουν και τις καλλιτεχνικές προτιμήσεις, αλλά και το γενικότερο πνεύμα των εποχών που τις γέννησε. 45 πίνακες ζωγραφικής και χαρακτικά, από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, παρουσιάστηκαν σε αυτή την έκθεση.Οι γνωστοί δημιουργοί που αντ...
Andy Warhol
Andy Warhol: το όνομά του ταυτίστηκε με το κίνημα που εκπροσωπούσε: την Pop-Art, μια τέχνη «λαϊκή» που οικειοποιήθηκε μορφές και στρατηγικές της διαφήμισης και κατάφερε να δημιουργήσει μια νέα γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στη σύγχρονη εικαστική δημιουργία και το ευρύ καταναλωτικό κοινό. Ουδείς καλλιτέχνης του αιώνα μας-αν εξαιρέσουμε τον Πικάσο και τον Νταλί-δεν έφτασε σε ανάλογη παγκόσμια φήμη. ...
Από τον Θεοτοκόπουλο στον Σεζάν
Η μνημειώδης έκθεση "Από τον Θεοτοκόπουλο στον Σεζάν" πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο μιας επιτυχημένης πολιτικής ανταλλαγής ανάμεσα στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ με την ευκαιρία της επετείου των 2.500 χρόνων από την γέννηση της Ελληνικής Δημοκρατίας. Η έκθεση "Από τον Θεοτοκόπουλο στον Σεζάν" περιλάμβανε 72 αριστουργήματα που προέρχονταν από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Ν. Υόρκης και από την Εθνική Πιν...
Μεταμορφώσεις του μοντέρνου. Η ελληνική εμπειρία
Το ιστορικό πλαίσιο της ιδεολογίας του μοντερνισμού ορίζεται από τη νέα κοινωνική πραγματικότητα, που συνάπτεται με τη βιομηχανική επανάσταση και την ιδέα της προόδου. Ο μοντερνισμός προετοιμάστηκε από τον 19ο αιώνα αλλά εκδηλώθηκε πολύτροπα και εκρηκτικά στις αρχές του 20ού, στις παραμονές του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Η ρήξη με την παράδοση γίνεται πλέον συνειδητή ανάγκη και αγωνιστικό σύνθημ...
Γιάννης Παππάς
Η έκθεση περιελάμβανε έργα αντιπροσωπευτικά της επί 60 χρόνια αδιάκοπης δραστηριότητας του καλλιτέχνη, που ξεκινάει από τα νεανικά του χρόνια στο Παρίσι, συνεχίζεται με έργα που φιλοτέχνησε στα χρόνια του Πολέμου και της Κατοχής στην Αθήνα, στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και τέλος, επί μια 30ετία στην Ελλάδα, όπου επέστρεψε σαν καθηγητής και εν συνεχεία διευθυντής τη...